Dietele prea severe te ingrașa. De ce se pun kilogramele la loc?

Se știe ca, in medie, un barbat are nevoie de 2.000-2.500 de calorii pe zi, in vreme ce unei femei ii sunt necesare  1.700-2.000 de calorii. Din dorința de a slabi cat mai repede – indiferent de motiv și de ținta propusa – multe persoane reduc drastic aportul caloric, apeland la o dieta bazata in special pe fructe și legume, care au foarte puține calorii.

Stomacul se umple, foamea e alungata, iar caloriile sunt mult sub nivelul necesar. De obicei, se apeleaza la „meniuri” cu pepene verde (25 calorii/100 g), pepene galben (26), piersici (45), mere (67), ardei gras verde (17), ardei gras roșu (39), castraveți (19), roșii (20), conopida (30), varza alba (33), vinete (24). Este adevarat ca fructele și legumele sunt absolut necesare și benefice in dieta noastra. Insa consumand exclusiv aceste alimente, putem ajunge la un dezechilibru nutrițional, pentru ca fructele și legumele sunt bogate in minerale și vitamine și carențiale in proteine.

Adolescența și dieta nu merg mana in mana

Din nfericire, pentru a scapa de kilogramele in plus, multe persoane apeleaza la aceste diete severe. Partea feminina este mult mai interesata de curele de slabire și, din pacate, tot mai multe adolescente apeleaza, fara controlul unui nutriționist, la astfel de diete (care in unele cazuri nici nu sunt absolut necesare, cata vreme nu este vorba de obezitate, ci doar de o moda raspandita intre liceence. Din pacate, regimurile hipocalorice sunt contraindicate persoanelor in creștere, iar cei/cele care apeleaza la ele iși expun sanatatea la riscuri foarte mari.

Stresul oxidativ generat de dieta

Trebuie știut ca regimurile hipocalorice genereaza stres oxidativ – distrugerea celulelor de catre radicalii liberi – mai ales daca in perioada in care consumam puține calorii depunem și efort fizic. Stresul oxidativ poate avea consecințe grave pentru organismul uman, incepand de la slabirea sistemului imunitar și nervos, favorizarea bolilor cardiovasculare, a bolilor de ficat și terminand cu cancerul. Stresul oxidativ contribuie de asemenea la imbatranirea precoce (chiar și in cazul unor organisme foarte tinere, in creștere).

Numarul de Aur

Pentru a preveni toate aceste probleme, singura recomandare ramane: o dieta echilibrata. Ce ar insemna asta? „Numarul de Aur”, in cazul oricarui tip de regim alimentar (corect) este acesta: 30% grasimi, 40% proteine animale și vegetale și 30% carbohidrați. Atenție, insa! Aportul de carbohidrați nu trebuie asigurat din zaharuri rapide (dulciuri rafinate), ci din cereale integrale, fructe și legume.

Kilogramele se pun la loc

Cei care apeleaza la regimuri hipocalorice slabesc destul de rapid – uneori, chiar, „miraculos” – insa risca sa devina anorexici. In același timp, este fapt dovedit ca, in momentul in care renunța la dieta pun la loc rapid kilogramele pierdute. De aceea, dietele hipocalorice trebuie urmate numai sub supravegherea nutriționistului. Efectul yo-yo este spaima oricarei persoane care se afla la dieta. Daca vreți sa nu va mai intalniți cu acest „bau-bau”, atunci trebuie sa alegeți o dieta echilibrata. Aveți un eveniment la vara și vreți sa purtați o anumita rochie, incepeți cura de slabire din iarna, nu cu o luna inainte. Vorba romanului, „incet, dar sigur”, ajungi la locul dorit. Și parca mai era o vorba buna de amintit aici: „cu rabdarea treci marea”. Cura de slabire trebuie sa se transforme, discret, intr-un stil de viața sanatos și nu sa fie un moft sau un „vaj”.

Cate ceva despre caloriile „rele”

Poate ca asociați expresia „sunt grasa!” cu grasimile (lipidele) din organism și, mai ales, cu orice fel de grasime pe care o mancați. Ei bine, nu toate graimile sunt rele și, oricum, cu grasimi 0 (zero) nu se poate trai. Organismul are nevoie și de lipide. Important e de unde le luam și in ce cantitate. Grasimile au rolul de a oferi energie in procesele metabolice și in activitatea fizica și mintala. Rețineți doar ca grasimile au, in medie, 9 calorii/gram (spre deosebire de zaharurile din dulciu și produse de patiserie care au 4 calorii/gram), pentru a face o balanța corecta a ceea ce mancați.

Pana și alcoolurile au calorii, mai mult decat zaharul și aproape tot atat de mult ca și grasimile: 7 calorii/ml. Cu cat sunt mai tari, bauturile alcoolice, cu atat au mai multe calorii. Numai ca in cazul lor pericolul e dublu. Pe de o parte, organismul primește calorii, pe de alta parte… nu primește nimic altceva; mai mult, chiar, i se ia! Alcoolul nu arde lipidele din organism, ci vitaminele și proteinele, dezechilibrandu-ne și mai mult. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *